Jakub Choma (*1995, Košice) je absolventem pražské UMPRUM (ateliér malby Jiřího Černického a Michala Novotného). Od původně malířského vyjádření se přesunul k prostorovým realizacím, asamblážím, objektům a instalacím. Jeho práce je založená na takřka laboratorních experimentech s různými materiály, jako je korek, plexisklo nebo hliník, do velké míry se ale opírá také o digitální vizuální kulturu a estetiku herních prostředí, kterou je autorova generace silně ovlivněna. Choma svým vyjádření zpochybňuje technooptimismus, jeho práce ztělesňuje jakousi dekadenci digitálně-materiálních struktur současnosti. Zajímá se o témata, jako je hyper-produktivita a vyčerpání příznačné pro neoliberální společnost, ale také o D.I.Y. kulturu, populární vědu a přenosné technologie.
Choma je laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020. Hojně vystavuje doma i v zahraničí. Samostatně se prezentoval nejen v České republice, ale také na Slovensku (Living The Gimmick, VUNU Gallery, 2018) či v Litvě (Resilience, Editorial, 2019). Skupinově pak byla jeho práce vystavena například v Bruselu, New Yorku, Frankfurtu, Vídni, Budapešti, Vilniusu nebo Stockholmu. S Polansky Gallery se Choma rovněž dvakrát zúčastnil veletrhu v Basileji, jednou sólově (Liste Art Fair Basel 2021) a jednou ve spojení s Pakui Hardware (Liste Art Fair Basel 2019). V létě 2022 absolvoval rezidenční pobyt v New Yorku s Residency Unlimited. Kurátorem výstavy je Eva Slabá.
Galerie Smečky a sbírka Pražské Plynárenské: Galerie Smečky je výstavní a společenský prostor v centru Prahy, který se zaměřuje primárně na výtvarné médium koláže. Její historickou i současnou podobu prezentuje na pravidelných výstavách již od roku 2005. Současně spravuje rozsáhlou sbírku české koláže, kterou vlastní Pražská plynárenská. Sbírka Pražské plynárenské
čítá více než 560 děl. Jsou v ni zastoupeni všichni významní čeští autoři i autorky, kteří se médiu koláže ve 20. století věnovali. Jádro předválečné avantgardy tvoří práce Toyen, Jindřicha Štyrského či Adolfa Hoffmeistera. Poválečnou tvorbu reprezentují jména Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Libora Fáry či Květy Pacovské.
Recenze výstavy
Platforma Art Viewer
PW-MAGAZINE (Jakub Choma - Everything is labour)
Zatím nejrozsáhlejší výstavní projekt Jakuba Chomy je komponován z autorových předešlých projektů, které pro prostor této galerie transformuje skrze svou typickou práci v médiu asambláže. Přestože lze v prvotním momentu nahlížet na tuto výstavu jako retrospektivní, při bližším zkoumání se ukazuje, že vizuální poetika, skrze níž Choma ohledává třecí plochy celospolečenských témat, je živou, téměř sochařskou prací s médiem na hranici instalace v rámci konkrétního prostředí.
Promyšlený systém, který charakterizují precizní postupy a důmyslné zpracování materiálů, je postaven na přepracování informací z umělcova bezprostředního okolí ‒ můžeme o něm uvažovat jako o fragmentarizovaném celku využívajícím ohebný princip struktury daného média. Choma sám o této asambláži mluví jako o asambláži resilientní, která není definitivně ukončena, naopak je propojená pouze dočasně. To v jeho pojetí reflektuje i nazírání na samotné lidské tělo, jehož žitá zkušenost je formována podmínkami pocházejícími z různých oblastí vlivu: biomedicínských, sociálních, geopolitických či (post)digitálních
Videa