Vyjádření PP a.s., NFGS, týmu Galerie Smečky a kurátora výstavy Petra Vaňouse

Správní rada NFGS a tým Galerie Smečky

Správní rada Nadačního fondu Galerie Smečky a tým Galerie Smečky pevně věří v důležitost svobodného uměleckého projevu.
Podporujeme kreativitu a svobodu vyjadřování ve všech formách umění. Jakékoli tvrzení, které naznačuje opak, neodráží skutečnost.
Děkujeme za podporu.

 

Pražská plynárenská

Pražská plynárenská, a.s. a Nadační fond Galerie Smečky se důrazně distancují od podpory nacismu, fašismu, komunismu či jakéhokoli ideologického hnutí, které podněcuje k nenávisti vůči určitým skupinám lidí.   

Výstava je svobodným uměleckým projevem autora.

Pražská plynárenská, a.s. se neztotožňuje s vystavenými díly, která mohou vyvolávat kontroverze. Výstava je v rozporu s hodnotami a etickým kodexem Pražské plynárenské, a.s. 

 

Kurátor výstavy Koláž je moje máma, kamarádi...

K výstavě Jiřího Petrboka Koláž je moje máma, kamarádi…

Galerie Smečky, Praha, 4. 6. – 31. 7. 2025

Dílo Jiřího Petrboka se věnuje transformačním procesům, které probíhají jednak v historickém rámci společnosti, jednak v každém jednotlivci zvlášť, individuálně. Protože se věnuje „procesu proměn“, používá ve své tvorbě řadu znaků, symbolů a významových odkazů. Vedle celé řady všeobecně známých civilizačních symbolů sahajících v minulosti od hinduismu, přes židovství, antiku a křesťanství po současnost, jsou to i znaky spojené s totalitními režimy a jejich ideologiemi. Do díla jsou vtahovány jako symboly dekadence, nesvobody, restrikce, bezpráví, násilí, zla, které je nutno znovu připomínat právě proto, aby se nikdy nezapomnělo na skutečnost, kterou v minulosti reprezentovaly. Jejich historický status je v díle Petrboka ironizován, demontován, subverzivně podvracen, zesměšňován. Jeho tvůrčí pozice je kritická a distanční. Symboly, pokud jsou tu použity, pak jednoznačně jako memento. 

Další rovinou díla Jiřího Petrboka je tzv. apropriační tendence, tj. tendence zcizovací. Ve své malbě, kresbě, koláži si autor přivlastňuje motivy známých světových umělců a jejich všeobecně známých děl, které jakoby znovu reprodukuje a reinterpretuje v jiných souvislostech, povětšinou v kontextu českých atributů, lokálních reálií a společenských proměn. Mezi nejdůležitější východiska Petrbokovy apropriace můžeme jmenovat vizuální tvorbu známé britské dvojice Jake & Dinos Chapmanovi, představitelé slavné generace „Young Britisch Artists (YBA) [https://en.wikipedia.org/wiki/Young_British_Artists]. Generace, která se kriticky vyrovnávala především v 90. letech a na přelomu tisíciletí jednak z problematickou minulostí Evropy, jednak s komzumním a spotřebním nastavením současnosti. Jake & Dinoc Chapmanovi vystavovali své práce mimo jiné také v Praze [https://www.galerierudolfinum.cz/cs/vystavy/archiv-vystav/jake-dinos-chapman-the-blind-leading-the-blind/]. Inspiračním východiskem bratří Chapmanů je potom např. dílo Francisca Goyi.

K problematickému motivu svastiky, která je prezentována na výstavě Koláž je moje máma, kamarádi… Jedná se o instalaci souboru menších děl, které dohromady skládají motiv svastiky. Symbol v tomto případě jednoznačně odkazuje na totalitní zneužití posvátného symbolu německým nacismem.  Snahou díla je očistit tento symbol od kontextu politického zneužití. To mimo jiné dokládají také náměty na jednotlivých dílech, která svastiku skládají. Tato tendence k nápravě je doložitelná i v širších kontextech [např. https://www.hatefree.cz/clanky/nez-ji-hitler-zneuzil-byvala-svastika-posvatnym-symbolem-lide-mensinovych-vyznani-ji-chteji-ocistit]. Aby byla tato souvislost srozumitelná a abychom se předem vyvarovali nedorozumění, což se bohužel nepodařilo, umístili jsme po konzultaci s Jiřím Petrbokem na sokl vedle díla katalog, v němž je dílo již veřejně publikováno a který obsahuje také literární text jednoho z výše uvedené dvojice slavných britských umělců globální scény. Navíc dílo se jmenuje Peklo3, což také deklaruje jeho názorový status. 

O propojení totality, politiky a slasti existuje široká odborná literatura, na jejímž počátku stojí výzkum Sigmunda Freuda. Vyhrocená sexuální symbolika na výstavě Jiřího Petrboka není samoúčelná, nýbrž opět odkazuje ke kritice zneužití moci, jež stojí za omezováním svobody jednotlivce. Výstava se hlásí ke kritice těchto tendencí, které latentně obsahuje každá společnost, a proto se s nimi musí opakovaně a znovu vyrovnávat a čelit jejich existenci. 

Mgr. Petr Vaňous, Ph.D.,  kurátor výstavy, Praha, 8. 6. 2025 

Kde nás najdete

Galerie Smečky, 
Ve Smečkách 24,    
110 00 Praha 1    

Tel.: +420 222 210 268    
E-mail: galerie.smecky@ppas.cz
Otevřeno: Út - So: 11:00-18:00    

Další kontakty

Naši partneři