Jakub Choma
We Are Smelly, Atomised, Chemical, Vanilla
29. 5. – 27. 7. 2024 / May 29 – July 27, 2024
Jakub Choma (*1995, Košice) je absolventem pražské UMPRUM (ateliér malby Jiřího Černického a Michala Novotného). Od původně malířského vyjádření se přesunul k prostorovým realizacím, asamblážím, objektům a instalacím. Jeho práce je založená na takřka laboratorních experimentech s různými materiály, jako je korek, plexisklo nebo hliník, do velké míry se ale opírá také o digitální vizuální kulturu a estetiku herních prostředí, kterou je autorova generace silně ovlivněna. Choma svým vyjádření zpochybňuje technooptimismus, jeho práce ztělesňuje jakousi dekadenci digitálně-materiálních struktur současnosti. Zajímá se o témata, jako je hyper-produktivita a vyčerpání příznačné pro neoliberální společnost, ale také o D.I.Y. kulturu, populární vědu a přenosné technologie.
Choma je laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého pro rok 2020. Hojně vystavuje doma i v zahraničí. Samostatně se prezentoval nejen v České republice, ale také na Slovensku (Living The Gimmick, VUNU Gallery, 2018) či v Litvě (Resilience, Editorial, 2019). Skupinově pak byla jeho práce vystavena například v Bruselu, New Yorku, Frankfurtu, Vídni, Budapešti, Vilniusu nebo Stockholmu. S Polansky Gallery se Choma rovněž dvakrát zúčastnil veletrhu v Basileji, jednou sólově (Liste Art Fair Basel 2021) a jednou ve spojení s Pakui Hardware (Liste Art Fair Basel 2019). V létě 2022 absolvoval rezidenční pobyt v New Yorku s Residency Unlimited.
Kurátorka: Eva Slabá
Text: Eva Slabá
Fotograf: Jan Kolský
Recenze výstavy
Platforma Art Viewer
PW-MAGAZINE (Jakub Choma - Everything is labour)
Zatím nejrozsáhlejší výstavní projekt Jakuba Chomy je komponován z autorových předešlých projektů, které pro prostor této galerie transformuje skrze svou typickou práci v médiu asambláže. Přestože lze v prvotním momentu nahlížet na tuto výstavu jako retrospektivní, při bližším zkoumání se ukazuje, že vizuální poetika, skrze níž Choma ohledává třecí plochy celospolečenských témat, je živou, téměř sochařskou prací s médiem na hranici instalace v rámci konkrétního prostředí.
Promyšlený systém, který charakterizují precizní postupy a důmyslné zpracování materiálů, je postaven na přepracování informací z umělcova bezprostředního okolí ‒ můžeme o něm uvažovat jako o fragmentarizovaném celku využívajícím ohebný princip struktury daného média. Choma sám o této asambláži mluví jako o asambláži resilientní, která není definitivně ukončena, naopak je propojená pouze dočasně. To v jeho pojetí reflektuje i nazírání na samotné lidské tělo, jehož žitá zkušenost je formována podmínkami pocházejícími z různých oblastí vlivu: biomedicínských, sociálních, geopolitických či (post)digitálních
Videa