Mimovolný obraz
15.01.2025 - 15.03.2025

Mimovolný obraz

Mimovolný obraz / Involuntary Image
Koláže se sbírky Pražské plynárenské a dnešní rezonance /
Collages from the Pražská plynárenská Collection: Echoes in the Present
15. 1. - 15. 3. 2025 / January 15, - March 15, 2025

(ENG bellow)

Jak vzniká „mimovolný obraz“? Jako mimovolná myšlenka. Do jisté míry náhodou, jež spustí vzpomínkový aparát a vědomí vyšle rychlostí světla do minulosti. Touto exaltací může být jakýkoliv smyslový impuls – fotografie, vůně, chuť, slovo, barva, ornament, hudební melodie, zvuk nebo třeba podání ruky. Tělo a s ním i mysl se okamžitě přenesou do konkrétní situace, kterou zdánlivě nenávratně pohltil čas. Mémoire involontaire, jak ji pojmenoval Marcel Proust, má blízko k tvorbě koláže. Výtvarná technika, jež se zrodila uprostřed avantgardních směrů první poloviny dvacátého století, zrušila jednotu prostoru a času ve prospěch uvolněné imaginace. Na jedné straně zhodnotila automatismus, snovou logiku a podvědomí (surrealismus), na straně druhé redukci výrazu na konstrukci, materiální strukturu či ideologickou agitaci (Bauhaus, nová věcnost, sovětský konstruktivismus, socialistický realismus). Koláž v sobě tají rozpor mezi principem reality a slasti. Z jejich vzájemného „milostného“ poměru a napětí se rodí jiný obraz, který rozkládá jednotu světa, aby osvobodil nebo naopak uvěznil člověka a přeskládal jeho touhy a sny do nového tvaru. 

Výstava Mimovolný obraz je oslavou 20. výročí založení Nadačního fondu Galerie Smečky, a tím i ojedinělé sbírky Pražské plynárenské a provozu galerie. Jádro rozsáhlého konvolutu zaměřeného na koláž a práce na papíře obsahuje špičková díla předních českých avantgardních umělců a dále pak autorů spojených s poválečnou tvorbou koláže. Zastoupeni jsou také autoři druhé poloviny dvacátého století a přelomu tisíciletí. K nim jsou „mimovolně“ přiřazeni autorky a autoři současné umělecké scény, kteří do tvarosloví statické koláže vnášejí prvky digitální manipulace a pohyblivého obrazu. Paměť se převrstvuje stále rychleji. Dotyk se ztraceným časem je tak komplikovanější a vyžaduje vstup do tvůrčího procesu, do nepředvídatelného pohybu, jenž odkazuje ke konvulzivní kráse. Ke „kráse“ plné náhodnosti, dobrodružství, zvratů, překvapení, úzkosti a děsu. Vítejte ve světě koláže, v proměnlivém, těkajícím zrcadle mimovolného obrazu. 

Libor Fára, Adolf Hoffmeister, Vladimír Janoušek, Věra Janoušková, Jan Koblasa, Jiří Kolář, Běla Kolářová, Jan Kotík, Radoslav Kratina, Milan Langer, Ladislav Novák, Eduard Ovčáček, Jindřich Štreit & Dalibor Chatrný, Jindřich Štyrský, Toyen, Karel Trinkewitz, Ivo Vodseďálek, Ivan Wernisch, Václav Zykmund

Radka Bodzewicz, Josef Bolf, René Hábl, Jakub Janovský, Sabina Knetlová, Silvia Krivošíková, Michal Mráz, Jiří Petrbok, Daniel Pitín, Adéla Součková, Adam Štech

 

Involuntary image
Collages from the Pražská plynárenská Collection: Echoes in the Present 

How does the ‘involuntary image’ come into being? Much like an involuntary thought—arising, to a certain extent, by chance, triggering the memory apparatus and propelling consciousness at the speed of light into the past. This sensation can be sparked by any sensory impulse: a photograph, a smell, a taste, a word, a color, an ornament, a tune, a sound, or even a handshake. The body, and with it the mind, is instantly transported to a specific moment seemingly lost to time. The mémoire involontaire, as Marcel Proust called it, bears a striking resemblance to the art of collage. This technique, born amidst the avant-garde movements of the early twentieth century, dismantled the unity of space and time in favor of boundless imagination. On one hand, it embraced automatism, dream logic, and the subconscious (as in Surrealism); on the other, it reduced expression to construction, materiality, or ideological intention (as seen in Bauhaus, New Objectivity, Soviet Constructivism, Socialist Realism). Collage embodies the tension between reality and pleasure. From this ‘love affair,’ a new image emerges—deconstructing the unity of the world to either liberate or constrain humanity, reshaping desires and dreams into new forms. 

The exhibition Involuntary Image celebrates the 20th anniversary of the founding of the Smečky Gallery Endowment Fund, the unique Pražská plynárenská collection, and the Smečky Gallery itself. At the core of the extensive collection, centered on collage and works on paper, are masterpieces by prominent Czech avant-garde artists and those associated with post-war collage. The collection also includes artists from the latter half of the twentieth century and the turn of the millennium. These are ‘involuntarily’ joined by contemporary artists who incorporate elements of digital manipulation and moving images into the static collage tradition. Memory is being re-layered at an ever-accelerating pace. Touching lost time becomes increasingly complex, requiring entry into the creative process—an unpredictable motion that evokes convulsive beauty—beauty filled with randomness, adventure, twists, surprises, anxiety, and awe. Welcome to the world of collage, a shifting, ephemeral mirror of the involuntary image. 

Libor Fára, Adolf Hoffmeister, Vladimír Janoušek, Věra Janoušková, Jan Koblasa, Jiří Kolář, Běla Kolářová, Jan Kotík, Radoslav Kratina, Milan Langer, Ladislav Novák, Eduard Ovčáček, Jindřich Štreit & Dalibor Chatrný, Jindřich Štyrský, Toyen, Karel Trinkewitz, Ivo Vodseďálek, Ivan Wernisch, Václav Zykmund

Radka Bodzewicz, Josef Bolf, René Hábl, Jakub Janovský, Sabina Knetlová, Silvia Krivošíková, Michal Mráz, Jiří Petrbok, Daniel Pitín, Adéla Součková, Adam Štech

Kurátor / Curator: Petr Vaňous
Text: Petr Vaňous

 

 

 

 

 

 

Kde nás najdete

Galerie Smečky, 
Ve Smečkách 24,    
110 00 Praha 1    

Tel.: +420 222 210 268    
E-mail: galerie.smecky@ppas.cz
Otevřeno: Út - So: 11:00-18:00    

Další kontakty

Naši partneři